Pro Art відкрив нові імена віолончелістів | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
Pro Art відкрив нові імена віолончелістів
Северін Денис
Голинська Ольга Арсеніївна
Драган Олександр
Щербаков Ігор Володимирович
Pro Art відкрив нові імена віолончелістів
На мапі міжнародних конкурсів з’явилося нове місто — Хмельницький
29 травня 2017, понеділок
Поширити у Facebook

У Хмельницькій обласній філармонії відбувся Перший міжнародний конкурс Pro Art. Змагалися 40 молодих віолончелістів із 16 країн віком від 12 до 23-х років.

Конкурс відкрився концертом за участю членів журі — Рафаеля Піду (Франція), Дениса Северина (Швейцарія), Катажини Полонек (Польща), Шу I-Бінга (Китай), Артема Полуденного (Україна). Також у суддівській команді були голова Національної спілки композиторів України Ігор Щербаков та відомий композитор, віолончеліст Юрій Ланюк.

Треба зазначити, що у світі міжнародних змагань віолончелістів проводиться небагато. Про свої враження від Pro Art-2017 «Дню» розповіли організатори й члени журі.



«ФОРМАТ ТРІЄНАЛЕ»

Олександр ДРАГАН, генеральний директор Хмельницької обласної філармонії, голова оргкомітету конкурсу:

— Добра будівля тримається на фундаменті. Так само і в організаційних, творчих проектах. Напевно музиканти всі знають, що в часи колишнього СРСР Хмельницька філармонія була центром підсумкових відборів-прослуховувань на міжнародні конкурси. Членами журі були світила виконавської школи, зокрема, Богодар Которович. Багато музикантів, які зараз є зірками, розпочинали тут свій шлях. Потім ця традиція перервалася. Минулого року ми спробували її відродити. Провели Всеукраїнський конкурс молодих виконавців Pro Art у трьох номінаціях — скрипка, віолончель і фортепіано (у чотирьох вікових групах). Головою журі був відомий композитор Ігор Щербаков. Важливою умовою стало те, що старші учасники останній тур мали грати з оркестром. Але це виявилося надзавданням для оркестру, бо підготувати таку кількість акомпанементів у трьох номінаціях було дуже важко. Тому ми вирішили надалі обрати формат трієнале: цьогоріч — конкурс віолончелі, наступного — скрипки, а потім фортепіано. В результаті тепер маємо п’ять обов’язкових концертів, які грає оркестр, а вікових категорій — три.

Завдяки нашим європейським партнерам конкурс набув статусу міжнародного. Ми віднайшли дуже пристойне матеріальне забезпечення в плані премій, що дає підстави говорити про конкурс як один із провідних в Україні. Звичайно, є недоліки. Моє особисте розчарування, — що до фіналу не дійшло більше українських дітей, хоча учасників з України було дуже багато.

У СТАРШІЙ ГРУПІ ПЕРШУ ПРЕМІЮ ОТРИМАВ КАРІБАЄВ САЛАВАТ (КАЗАХСТАН)

Маю зазначити: всі конкурсанти пройшли попередній відбір — їх прослуховували члени журі на YouTube. Кількість охочих узяти участь у змаганні була неймовірною. Діти, які приїхали до Хмельницького, — дуже сильні.

— 16 країн-учасниць: Україна, Швейцарія, Франція, Німеччина, Китай, Польща, Румунія, Болгарія, Грузія, Казахстан, Вірменія, Австрія, Австралія, Латвія, США, Білорусь. Це — дуже поважне міжнародне представництво!

— Було добре зроблено рекламу через інтернет. Члени журі здебільшого є і концертуючими музикантами, і педагогами. Десь за півроку до конкурсу було розроблено інформаційний флаєр, і вони його як через інтернет, так і безпосередньо контактуючи з колегами, учнями, пропагували. Тому ми й маємо таке вагоме міжнародне представництво.

Важливим є також фактор особистості — Дениса Северина, який опікується підопічними. До нього їздять діти з різних куточків України. Найкращих він рекомендує на навчання за кордоном у Берні й Женеві, де сам викладає, і не тільки туди. Він навіть уболіває за працевлаштування молодих музикантів…




ПРО ПРОГРАМНІ ТВОРИ ТА КОНКУРСАНТІВ

Тарас МАЛИК, художній керівник Хмельницької обласної філармонії, член оргкомітету:

– Які програми грали діти на конкурсі? Я помітила, що в молодшій і середній групах були обов’язкові твори, а у старшій — ні...

— У старшій групі ми запропонували на вибір твори Баха, бо вони є показовими для віолончелі.

Денис СЕВЕРИН, професор Женевського університету музики:

— До того ж, у старшій групі було запропоновано класику ХХ ст. для віолончелі соло — це свідомий вибір?

— Так! Насамперед, обираючи позицію «віолончель-соло», я хотів уникнути проблем з акомпаніаторами у старшій групі. Це — дуже делікатний момент. Буває так, що музикант прибуває останньої миті, а йому піаніст не підходить, або піаністові кандидат не подобається, — і ми вирішили, що цього не допустимо. Так, для інших випадків залишився концертмейстер один на всіх — Роман Лопатинський (для тих, із ким концертмейстер не приїхав). Ми цей принцип залишимо й надалі.

— У програмах виконувалося щось українське?

— Епізодично. Може наступного разу ми зробимо так, щоб обов’язковим був якийсь невеликий український твір. Обов’язкові твори мають бути все ж на вибір, щоб учасник міг себе показати в тому, що у нього виходить найкраще. Це така дипломатична, делікатна форма.

— Як ви поясните той факт, що до фіналу у старшій групі не потрапив жоден український учасник?

— Чесно кажучи, на жаль, таким був рівень українських конкурсантів. Журі діяло максимально об’єктивно. Сподіваюся, що це стане темою для роздумів педагогів. Проте в молодшій і середній групах є проблиски, що надихає.

— Чи відбулися на конкурсі відкриття молодих талантів?

— Безперечно! Достатньо згадати самих лише юних румунів!

Олександр ДРАГАН додає:

— Зачаровує, що це — діти. От маленький вірменин Мікаель Караханян — у нього така харизма, енергія, що я вже зараз уявляю собі його як зрілого музиканта на сцені. Він піде далі. Сам каже: «Я йтиму вперед, займатимуся, працюватиму над собою».

— Отже, найбільшим відкриттям конкурсу стала румунська школа?

Денис СЕВЕРИН:

— Ні! Просто їхній рівень сумірний із Німеччиною, Швейцарією. Там чудові, фантастичні педагоги...

Олександр ДРАГАН:

— Денисе! Відзнач якийсь позитив!

Денис СЕВЕРИН:

Та увесь цей конкурс — суцільний позитив від А до Я! Купа дітей, студентів, усі задоволені, хочуть приїхати наступного разу, їм подобається організація, вони вдячні, отримали путівку на майбутнє...

— Якщо ваш наступний конкурс скрипковий, то яке там буде журі? Уже відомо?

Олександр ДРАГАН:

— Насамперед робитимемо акцент на тих людей, яким не байдуже місто Хмельницький. Тут народився всесвітньо відомий скрипаль Андрій Бєлов. Хмельницьке училище закінчив Тарас Яропуд. Тощо... Ми просто із завтрашнього дня розпочинаємо роботу над наступним конкурсом. Він відбудеться, навіть якщо не буде таких великих премій. Мотивація, можливо, стане іншою, але в будь-якому разі ми це робитимемо на організаційному, творчому рівні... Запросити представницьке журі — не є проблемою. Якщо буде хороше журі та пристойні премії, то конкурсанти приїдуть.

Переможцями Pro Art-2017 стали:

Молодша група — перша премія — Ценц Тобіас (Німеччина);
друга премія — Караханян Мікаель (Вірменія), Мухтарули Азамат (Казахстан);
третя премія — Бланду Софія-Іоана (Румунія), Рашвал Флавія (Україна);
Середня група — перша премія — Cекачі Ян (Румунія);
друга премія — Габрієль Бернес (Франція), Петер Сокач (Україна);
третя премія — Саламатова Жанель (Казахстан).

Старша група — перша премія — Карібаєв Салават (Казахстан);
друга премія — Зірбо Корнеліус (Румунія);

третя премія — Ванг Гійоме (Австралія).

Окрім звання лауреата, вони отримали грошові премії у розмірі від 10 до 30 тисяч гривень.


Автор: Ольга Голинська
Виконавці: Денис Северін
Музикознавці: Ольга Голинська
Діячі мистецтв: Олександр Драган, Ігор Щербаков
Концертна організація: Хмельницька обласна філармонія
Конкурс (фестиваль): Міжнародний конкурс віолончелістів «PROart»
Джерело: Газета «День»



Інші:

Вечір аргентинського танго в Національній опереті України!
Другий сезон національного благодійного проєкту "ОДА СТІЙКОСТІ" відкриє концерт у Хмельницькому
Хор “Гомін” і TEATR.org.ua передали 25 автомобілів ЗСУ
У Хмельницькому відбудеться прем'єра культурно-благодійного проєкту "Ода стійкості"
У Києві презентували повну версію рок-опери "Міф про козака Василя Сліпака"
Мар’яна Мазур, солістка Львівської опери перемогла на Міжнародному конкурсі у Польщі
КНИЖКОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ «ФУНДАМЕНТ: ІСТОРІЇ ПРО КУЛЬТУРУ»
У Хмельницькому відкрилась масштабна виставка «Слава Героям! Хмельниччина»
Презентовано трейлер документального фільму «ЛІНІЯ ВОГНЮ»
Фінальний концерт Конкурсу композиторів “Bruno Maderna” 2025
Продовжується прийом творів на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2026 року
У Чернігові пройде перший Всеукраїнський музичний фестиваль «BRAMA CLASSIC»
Про що мовчать "Співаючі": Львівська опера відзначає 125-ліття виставкою Сергія Савченка
Музей Соломії Крушельницької запрошує на презентацію цифрової платформи
У Херсоні відкриють музей, присвячений роботі театру
У Полтаві пройде концерт польської музики
Вечір камерної музики
У Харкові протягом трьох днів для поранених захисників грав молодіжний оркестр
«Київська камерата» і вечір музики Астора П’яццолли
Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2026 році
83 учасники Конкурсу молодих вокалістів імені Василя Сліпака: реєстрацію завершено!
«Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
Запрошуємо вас на відкриття виставки графічних шедеврів
«Акорди української душі»
Відкриття виставки «Слава Героям! Хмельниччина»
У Кіровоградській обласній філармонії готуються до відкриття нового концертного сезону
Військові на сцені: новий досвід, нові знання, нові виклики
Фестиваль "Bandura Today" відбудеться у Житомирі 22 жовтня
На Рейтарській відкриється нова галерея «без назви»
Національний академічний духовий оркестр України запрошує на СВІТОВУ ПРЕМ’ЄРУ!
Свято польської культури - «Веселка Полісся»
Від ідеї до сцени: у столиці представлять результати Лабораторії мюзиклу
«Акт спостереження»
«Запорожець за Дунаєм» в Одеській опері: новий погляд
«Київські солісти» відмітять ювілей на сцені
Львівська національна опера відзначає 125-річчя Ювілейний рік: історія, мистецтво та сучасні сенси
ХХ Дні польського кіно
Оперна студія НМАУ
Оперний театр Дніпра розширює партнерство із європейськими колегами
Найкращого хориста шукають на Рівненщині: ОДА оголосила конкурс на премію імені Федора Гощука
      © 2008-2025 Music-review Ukraine