IYOV: біблейський масштаб | Music-Review Ukraine
Головна
Новина
IYOV: біблейський масштаб
Загайкевич Алла
IYOV: біблейський масштаб
1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV. Українська композиторка Алла Загайкевич пояснює, чому цей твір – виклик.
24 лютого 2016, середа
Поширити у Facebook

«Реквієм треба писати молодим...» Так казав нам, студентам консерваторії у середині 80-х молодий композитор Володимир Зубицький, який щойно закінчив свій реквієм Sette lacrima. «Молодість – це відплата. Пишіть реквієми».

1 березня – прем’єра опери Влада Троїцького IYOV

Про цю розмову я згадала вже на прем’єрі опери-реквієму IYOV молодих українських композиторів Романа Григоріва та Іллі Розумейка на минулорічному ГОГОЛЬFEST. Їх Реквієм за книгою Йова далекий від учнівського схиляння перед Вавилонською вежею духовних скарбів минулого. Це – виклик, адресований не музичній історії з консерваторських підручників. Це спроба говорити з самими собою і з сучасниками «про вічне», як про «особистісне», дуже відверто і щиро. Власне, це і є той єдино можливий спосіб передачі знання – з рук у руки. Живим словом, власним диханням.

Як вдалося композиторам не втратити той дуже особистісний зв’язок з мовою книги Йова, цим, без перебільшення, найбільш «випробувальним» текстом Старого Завіту? Де людина має витримати, встояти, не зійти з свого шляху...

Композитори виявили спільність драматургічного розвитку текстів книги Йова та класичної будови Реквієму. Сюжет книга Йова розгортається від вступної оповіді до відкритого експресивного вияву людського страждання, болючих пошуків сенсу буття людини – до життєствердного фіналу. Драматургічна лінія Реквієму теж пов’язана з «проживанням» людського життя, перемогою над стражданням та утвердженням віри у Вічне життя. Автори відчували необхідність сценічної реалізації свого твору, «opera» (з латинської «робота»), існування конкретного митецького простору, і, головне, появи особистісного виміру, «дійової особи».

Парадоксальним чином, особистісний вимір в цій опері-реквіємі не є чимось вже існуючим і заданим. Це, власне, безперервний процес «становлення» особистості, виокремлення її голосу, усвідомлення її існування. Здається, співаки опери постійно балансують між «не-буттям» (ансамблева єдність) та «буттям» (сольні арії), що цілком співвідноситься з драматургічним смислом книги Йова.

Абсолютно несподіваним в цьому процесі є використання препарованого фортепіано. Зі звичного в сучасній музиці мистецького знаку «сонористичних» пошуків він перетворився, можливо, – в найбільш виразну метафору опери.

Відкритий, оголений (зламаний?) інструмент – з усіма його нутрощами, струнами, кістяком став своєрідним «розкритим серцем», людиною «без шкіри» що відгукується на кожне слово та жест. Вслухаємось в ці звуки.

Жилаві струни, метал, дерево... Якісь дуже природні та первісні звучання видобувають ці музиканти. Здається – все це звучить уже тисячі років. Особливо ця віолончель... Так по-дитячому світло, і так пронизливо тривожно. Диригент (диригент? чи Йов над своїм серцем) піднімає руки до величезного світу (оркестру? хору?)... Яку відповідь він отримає? Чи «достукається до небес»?

Прем'єра опери IYOV – містично-театрального дійства для препарованого рояля, ударних, віолончелі та солістів – відбудеться 1 березня у БК КПІ.


Автор: Алла Загайкевич
Композитори:Алла Загайкевич
Джерело: Cultprostir





Інші:

Вечір аргентинського танго в Національній опереті України!
Другий сезон національного благодійного проєкту "ОДА СТІЙКОСТІ" відкриє концерт у Хмельницькому
Хор “Гомін” і TEATR.org.ua передали 25 автомобілів ЗСУ
У Хмельницькому відбудеться прем'єра культурно-благодійного проєкту "Ода стійкості"
У Києві презентували повну версію рок-опери "Міф про козака Василя Сліпака"
Мар’яна Мазур, солістка Львівської опери перемогла на Міжнародному конкурсі у Польщі
КНИЖКОВИЙ ФЕСТИВАЛЬ «ФУНДАМЕНТ: ІСТОРІЇ ПРО КУЛЬТУРУ»
У Хмельницькому відкрилась масштабна виставка «Слава Героям! Хмельниччина»
Презентовано трейлер документального фільму «ЛІНІЯ ВОГНЮ»
Фінальний концерт Конкурсу композиторів “Bruno Maderna” 2025
Продовжується прийом творів на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка 2026 року
У Чернігові пройде перший Всеукраїнський музичний фестиваль «BRAMA CLASSIC»
Про що мовчать "Співаючі": Львівська опера відзначає 125-ліття виставкою Сергія Савченка
Музей Соломії Крушельницької запрошує на презентацію цифрової платформи
У Херсоні відкриють музей, присвячений роботі театру
У Полтаві пройде концерт польської музики
Вечір камерної музики
У Харкові протягом трьох днів для поранених захисників грав молодіжний оркестр
«Київська камерата» і вечір музики Астора П’яццолли
Конкурс на здобуття премії імені Л. М. Ревуцького у 2026 році
83 учасники Конкурсу молодих вокалістів імені Василя Сліпака: реєстрацію завершено!
«Олександр Мурашко. Кольорові модуляції»
Запрошуємо вас на відкриття виставки графічних шедеврів
«Акорди української душі»
Відкриття виставки «Слава Героям! Хмельниччина»
У Кіровоградській обласній філармонії готуються до відкриття нового концертного сезону
Військові на сцені: новий досвід, нові знання, нові виклики
Фестиваль "Bandura Today" відбудеться у Житомирі 22 жовтня
На Рейтарській відкриється нова галерея «без назви»
Національний академічний духовий оркестр України запрошує на СВІТОВУ ПРЕМ’ЄРУ!
Свято польської культури - «Веселка Полісся»
Від ідеї до сцени: у столиці представлять результати Лабораторії мюзиклу
«Акт спостереження»
«Запорожець за Дунаєм» в Одеській опері: новий погляд
«Київські солісти» відмітять ювілей на сцені
Львівська національна опера відзначає 125-річчя Ювілейний рік: історія, мистецтво та сучасні сенси
ХХ Дні польського кіно
Оперна студія НМАУ
Оперний театр Дніпра розширює партнерство із європейськими колегами
Найкращого хориста шукають на Рівненщині: ОДА оголосила конкурс на премію імені Федора Гощука
      © 2008-2025 Music-review Ukraine